336
TEMMUZ-AĞUSTOS 2007
 

MİMARLIK DÜNYASINDAN

DOSYA: MİMARLIK TURİZMİ: Turizmin Nesnesi Olarak “Mimarlık”

YARIŞMA

ÖDÜL

KORUMA-YAŞATMA

MİMARLIK’tan 336



KÜNYE
DOSYA: MİMARLIK TURİZMİ: Turizmin Nesnesi Olarak “Mimarlık”

MİMARLIK TURİZMİ Turizmin Nesnesi Olarak “Mimarlık”

Editörler: Hüseyin Kahvecioğlu, Ayşen Ciravoğlu

Günümüzde mimarlık ve turizmin kapsamlı bir ilişki içinde olduğunu söylemek yanlış olmayacaktır. Bilindiği gibi, turizme hizmet eden yapılar mimarlık mesleğinde önemli bir üretim ve tasarım alanını oluşturur. Öyle ki bugün “turizm mimarlığı” artık bir uzmanlık dalı olarak görülmektedir. Ancak mimarlık-turizm ilişkisinin bir yönü daha vardır. MİMARLIK'ın bu sayısında ele aldığımız bu ikinci boyut, bir başka söyleyişle “mimarlık turizmi”, her ne kadar Türkiye’de henüz sıklıkla tartışılmasa da, dünyadaki turizm hareketi içinde önemli bir yer tutmaktadır. Pek çok gelişmiş ülkenin turizm potansiyelinin büyük bir bölümü mimarlık ürünlerine yöneliktir. Bu nedenle, mimarlık turları bu kentlerin turizm programlarının önemli ve değişmez parçalarındandır. Üstelik sunulan ürünler, taşıdıkları büyük tarihî değerden ötürü çekim yaratan başyapıtlar kadar, güncel, çağdaş yapılardan da oluşur. Öte yandan, mimarlık turizminin bir diğer önemli ayağını da mimarlıkla ilgili etkinlikler oluşturmaktadır. Pek çok kent, mimarlık sergileri, çalıştayları, toplantılarıyla önemli birer turist odağı haline gelmektedir; Londra Mimarlık Haftası, Venedik ve Rotterdam Bienalleri gibi organizasyonların boyutları ve katılımcı sayıları bu bilgiyi doğrulamaktadır.

Dosya çerçevesinde, mimarlık-turizm ilişkisine yukarıda belirtildiği gibi “ters” yönden bakmayı hedefledik. Mimarlığın bir turizm nesnesi olarak değeri ve kullanımı, dünyadaki durum, Türkiye’de yaşanan güncel gelişmeler gibi açılımlarla konuyu gündeme taşımaya çalıştık. Bu kapsamda, Namık Erkal güncel mimarlığın gösteri olma bilinci ve arzusundaki tasarımlarının, ikonik yapılar ve kitsch arasında bir ölçekte farklılaştığını aktarıyor. Abdi Güzer, mimarlık turizmini çeşitli kentlerdeki farklı izdüşümleriyle değerlendiriyor ve bunun mimarlığın tüketim nesnesine dönüşmesinde ulaşılan sınır olarak algılanabileceğini ortaya koyuyor. Güzer'e göre, mimarlığın bir çekim aracı oluşturmak için işlevselleştirilmesiyle doğrudan bir çekim aracı olması arasındaki fark, kültürel ortamda da belirginlik kazanmalıdır. Hakkı Yırtıcı, artık bir turizm nesnesi olan mimarlık ürününün ekonomi politiğini yapmaya çalışıyor. İletişim araçlarının geliştiği bir dünyada mimarlığın da küresel bir değer haline geldiğini belirten Yırtıcı, yakın bir gelecekte her türlü turistik hareketin anlamsız olacağını öne sürüyor. Ertuğ Uçar ise “panorama çadırı” üzerinden mimarlık turizmi ve turizm mimarlığı arakesitini araştırıyor. Deniz İncedayı, turizm ve mimarlık arakesitinde duran “koruma”, “dönüşüm” gibi kavramları sorgulayarak mimarlığı turistik bir değer olarak sunabilmek için, öncelikle belirli konuların toplumda tartışılabilir olmasına dikkat çekiyor.

Bu icerik 2021 defa görüntülenmiştir.