370
MART-NİSAN 2013
 
MİMARLIK'tan

MİMARLIK DÜNYASINDAN

  • Erk ve Hakikat Algısı
    Güven Arif Sargın, Prof. Dr., ODTÜ Mimarlık Bölümü, Mimarlar Odası Merkez Yönetim Kurulu Üyesi

  • Mimarlık’la Kaçamaklar
    Güven Birkan, Mimarlık dergisi, ’76 yılı Yayın Yönetmeni; Nisan’77 - Aralık’78 Dergi Sahibi ve Yazı İşleri Müdürü; Ocak’81-Haziran’81 Yayın ve Teknik Yönetmen

  • Ankara Gazi Mahallesi
    Elif Selena Ayhan, Yarı Zamanlı Öğr. Gör., Başkent Ü., İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı Bölümü

  • Antropotektür
    Vintilă Mihăilescu, Prof. Dr., Bükreş Üniversitesi, Antropoloji Bölümü

  • İzmir Kırsal Alan Konutları
    Tonguç Akış, Öğr. Gör. Dr., İYTE Mimarlık Bölümü
    Ülkü İnceköse, Öğr. Gör. Dr., İYTE Mimarlık Bölümü
    Selim Sarp Tunçoku, Doç. Dr., İYTE Mimarlık Bölümü
    Adile Arslan Avar, Doç. Dr., İYTE Mimarlık Bölümü

YAYINLAR



KÜNYE

MİMARLIK'tan

N.Müge Cengizkan

Özgün olanı bulmak zor. Talep edeni yok, ya da sınırlı. Nedenler çeşitli. Bir süre sonra ‘çakma’ olanlar bile kendi içinde az ve çok olmak üzere kategorize oluyor. Sorun, üretenin dağarcığı / bilgisi / repertuarının kısıtlılığından çok, taleple ilgili.  Bu nedenle işverenler önemli.

Türkiye’de henüz bir “işveren ödülü” kurumsallaşmamışken, 2005 yılında Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın bir ödül programı kurgulamak istediklerini belirten talepleri üzerine Mimarlar Odası, Bakanlığı, bir işveren ödülü vermesi yönünde teşvik etmiş ve yönlendirmişti. Bakanlığın mimarlık alanına verdiği önemi bir ödül programı ile daha da pekiştirmek istemesi üzerine Oda ile ortak fikir geliştirme ve çalışma toplantıları yapıldı. Fakat, Oda’nın 1988’den beri kurumsallaştırdığı Ulusal Mimarlık Ödülleri’nin kurgu ve kategorilerini ‘kopya’ eden Kültür Bakanlığı Ödülleri taslağı üzerine, neden bu ödüllerin Ulusal Mimarlık Ödülleri’nden farklı kılınması gerektiğini anlatmaya çalıştık. Kültür Bakanlığı Ödülleri’nin farklı noktalara eğilebileceği ve bu yönde saygın, yeni bir ödül programının kurgulanabileceğini söyledik. Öncelikle çağdaş mimarlık üretimini ve fikirlerini desteklemesi gerektiği düşüncesiyle, “Mimari Uygulama” ve “Fikir Projesi” olarak iki dalda ve şu alt açılımlarla bir öneride bulunduk, yönetmeliğini yazdık: Mimari Başarı Ödülü (çağdaş mimarlık ve koruma uygulamaları olarak) // İşveren Ödülü // Yapımcı Ödülü // Özgün Elsanatı ya da Yardımcı Uzmanlık Ödülü. Uzun bir aradan sonra açıklanan Kültür Bakanlığı Ödülleri, çağdaş yapı üretimini desteklemekten uzak, koruma-restorasyon uygulamaları odaklı biçimde açılmıştı ve 2006 ve 2007 yıllarında düzenlendikten sonra bir daha verilmedi.

Bu kısa yazı içinde bu uzun hikâyeyi özetlememin nedeni, nitelikli yapı / çevreyi vareden aktörlerin öne çıkarılmasına ön ayak olmak için mimarlık alanında özgün olanı destekleyecek en önemli kamu kurumunun yaklaşımını aktarmak… Bu aralar mimarlık gündemini sıkça “hangi mimarlık ödülleri” tartışması meşgul ediyor: Ödülü vareden kurumun niyetlerini açık eden bir turnusol kâğıdı olarak “mimarlık ödülleri” de bir yanıt olabilir...

Kuşkusuz Türkiye’nin bir mimara verilen en prestijli ödülü “Mimar Sinan Büyük Ödülü”. 2012 Ulusal Mimarlık ödülleri kapsamında bu ödüle değer görülen Erkut Şahinbaş için 12 Nisan’da Ankara’da bir dizi konuşma ve “Erkut Şahinbaş mimarlığında ışık” temalı bir sergiyi içeren Sinan Ödüllü Mimarlar Programı için hazırlıklarımız tamam. Dergide bu programa ilişkin kısa bir bilgilendirme bulabilirsiniz. Nitelikli ve özgün olanın peşinde olanları gündeme taşımayı sürdürüyoruz...

Bu icerik 4157 defa görüntülenmiştir.