|
407
MAYIS-HAZİRAN 2019
|
|
-
Şebnem Önal Hoşkara, Prof. Dr., DAÜ Mimarlık Bölümü
-
Emre Sevim, Şehir Plancısı, TMMOB Şehir Plancıları Odası Ankara Şubesi Eski Başkanı
-
Yıldız Salman, Dr. Öğr. Gör., İTÜ Mimarlık Bölümü
-
Nur Banu Kocaaslan, SARAT Projesi Medya Uzmanı
-
Ekin Pınar, Dr., ODTÜ Mimarlık Bölümü
-
Acar Avunduk, Yüksek Mimar
-
Mustafa Sönmez , İktisatçı, Yazar
-
Funda Uz, Doç. Dr., İTÜ Mimarlık Bölümü
-
Hülya Yalçın, Sanat Tarihçisi, EYSAM Danışmanı
-
Bekir Gerçek, Mimarlar Odası Trabzon Şubesi Eski Başkanı
-
Melike Akyol, Arş. Gör., Gazi Üniversitesi Mimarlık Bölümü
Esin Boyacıoğlu, Prof. Dr., Gazi Üniversitesi Mimarlık Bölümü
T. Elvan Altan, Prof. Dr., ODTÜ Mimarlık Bölümü
-
H. Özge Tümer Yıldız , Arş. Gör. Dr., Bursa Uludağ Üniversitesi Mimarlık Bölümü
Neslihan Dostoğlu , Prof. Dr., İKÜ Mimarlık Bölümü
-
Şeniz Çıkış, Prof. Dr., İYTÜ Mimarlık Bölümü
-
Merve Arslan Çinko, Arş. Gör., İstanbul Medeniyet Üniversitesi Mimarlık Bölümü
Zeynep Eres , Doç. Dr., İTÜ Mimarlık Bölümü
-
Halil İbrahim Polat, Dr., Çevre ve Şehircilik Bakanlığı
Candan Çınar Çıtak;Doç. Dr., YTÜ Mimarlık Bölümü
-
Leyla Alpagut, Doç. Dr., Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Mimarlık Bölümü
-
İpek Akın, Yüksek Lisans Öğrencisi, Politecnico di Milano
KÜNYE
|
|
|
TEMA[S]
Louvre Piramidi’nin 30. Yaşı: Geçiciliğe Bir Kutlama!
İpek Akın, Yüksek Lisans Öğrencisi, Politecnico di Milano
Açılışının 30. yıldönümünde Louvre Piramidi, dünyanın pek çok yerinde yaptığı işlerle ün kazanan Fransız fotoğrafçı ve sanatçı JR tarafından hazırlanan bir görsel yanılsama ile yeniden gündeme geldi. Tarihî Louvre Müzesi binasının günlük binlerce ziyaretçisinden kaynaklanan yoğunluğunu hafifletmek amacıyla Pritzker ödüllü mimar I.M. Pei tarafından tasarlanan eklenti, 30 Mart 1989’da halka açılmıştı. Büyük piramit müzeye Cour Napoleon’un altında galerilerden bağımsız bir giriş holü ile birlikte yeni sergileme alanları kazandırırken, üç küçük piramit de yer altına doğal ışık sağlayarak müzenin yeni ana girişini oluşturuyor. 2016’da ilk kez Louvre Piramidi’ni kendine obje edinen projesi ile piramidi tek cephede yok olmuş göstermişti. Şehri ve kamusal alanları kendine tuval edinen JR; duvarlar, cepheler ve hatta çatılar da dahil olmak üzere çeşitli mimari elemanlara siyah beyaz objeler basılmış kağıtlar yapıştırarak sanatını icra ediyor. Gücünü kâğıt ve yapıştırıcıdan alan sanatçı, ödüllü “Inside Out” projesi adı altında dünya çapında katılımcı ve kolektif bir sanat çalışmasını hayata geçirmek üzere kullanırken “Sanat dünyayı değiştirebilir mi?” sorusuna cevap aradığını belirtti. Fotoğraflardaki isimsiz kahramanlar ve sokaktan geçen gözlemciler arasında karşılaşmalar için ortamlar üretmeye devam ederken, 2015 yılında “Şehrin Kırışıklıkları” (The Wrinkles of the City) projesi kapsamında Istanbul cephelerine de sanatı nüfuz etmişti.
Piramidin 30. yıldönümü olan 30 Mart 2019’da, Fransız sanatçı JR ile Louvre Müzesi tekrar bir araya geldi. Büyük Piramit’in Sırrı (The Secret of the Great Pyramid) adlı projede, optik bir manipülasyon sayesinde Louvre Müzesi’nin büyük cam piramidi yerin derinliklerine uzandı. JR’ın son ve şu ana dek en büyük eseri, her biri yaklaşık on metre uzunluğunda iki bin kâğıt şeridinin dört yüz gönüllü tarafından müzenin avlusuna yapıştırılmasıyla gerçekleşti. Twitter hesabında yaptığı açıklamada projenin varlık / yokluk, gerçeklik / anılar ve geçicilikle ilgili olduğunu “Görüntüler, tıpkı hayat gibi, geçicidir” sözleriyle anlatırken, mimar I.M. Pei de piramidi “Zamanımıza ait bir ürün” olarak nitelendirdi. Louvre Piramidi, JR ve Pei’yi farklı bakış açılarıyla zamana bağlı mevcudiyet temasında buluşturmuş oldu. Bir gün içinde ziyaretçiler tarafından tahrip edilip ortadan kalkarak anılara karıştı. 2011’de ödül aldığı TED konuşması sırasında JR, “Gördüklerimiz kim olduğumuzu değiştirir.” diyerek sanatın dünya görüşümüzü ve algımızı nasıl değiştirdiğine vurgu yapmıştı. Yer altından değerli bir taş gibi kazılıp çıkarılan büyük piramidin sırrı belki de göründüğünden daha fazlası, buz dağının sadece görünen kısmı olduğuna bir göndermeydi. Bu nedenle tarihi yapıyla iç içe geçmiş cam ve çelikten yapılma piramidin sadece bir eklenti değil aynı zamanda müzenin dünyaya açık kapısı olduğuna dair bir mesaj olarak düşünmek mümkün.
Bu icerik 3772 defa görüntülenmiştir.
|
|
|
|