348
TEMMUZ-AĞUSTOS 2009
 
MİMARLIK'TAN

MİMARLIK DÜNYASINDAN

MİMARLIK MÜZESİNE DOĞRU ADIM ADIM


İNGİLİZCE ÖZET / ENGLISH SUMMARY


TÜRKÇE ÖZET



KÜNYE
MEA ARCHITECTURA
MEA CULPA

Pipoyu, Elmayı, Ayasofya’yı, Le Corbusier’yi Yadsımak

Gürhan Tümer

Prof. Dr., DEÜ Mimarlık Bölümü

Belçikalı René Magritte sürrealist bir ressamdır ve bence, türünün en iyilerindendir. Magritte’in resimlerindeki mekânlar, nesneler, insanlar, gerçektekilerle kıyaslandıklarında, çok şaşırtıcıdırlar, çok çarpıcıdırlar.

Magritte’in kimi resimleri ise çok çok daha çarpıcı, çok çok daha şaşırtıcıdırlar. Örneğin, şu pipo resmi: Bu resim bir piponun resmi. O resimde bir pipo var. Oysa resmin hemen altında “Bu bir pipo değildir” (Ceci n’est pas une pipe) yazısı var.

Bu resimle, bu resmin altındaki yazıyla, gerçeküstücü Magritte, gerçeği darmadağan ediyor. Pipoyu, o nesneyi yadsıyor. Magritte, aynı yöntemi, yaptığı bir elma resmine de uyguluyor.

Sözün burasında kendi kendime soruyorum: “Magritte’in sürrealist bir ressam olarak yaptığını, ben sürrealist bir mimar olarak yapabilir miyim; yapabilirsem nasıl yapabilirim?”

Bu şatafatlı sorunun yanıtı hiç de şatafatlı değil, çok yalın ve çok kolay: Çekerim Ayasofya’nın fotoğrafını ve altına yazarım: “Bu Ayasofya değildir.”

Sonra, Le Corbusier’nin fotoğrafını çekerim ve altına yazarım: “Bu Le Corbusier değildir.”

Bu icerik 3759 defa görüntülenmiştir.