421
EYLÜL-EKİM 2021
 
MİMARLIK'tan

MİMARLIK DÜNYASINDAN

YAYINLAR



KÜNYE
YARIŞMALAR

Salgınlar ve Sağlık Emekçilerini Anma Mekânı Tasarım Yarışması

 

İBB Park, Bahçe ve Yeşil Alanlar Daire Başkanlığı tarafından İstanbul’un merkezî noktalarından biri ve aynı zamanda çevresiyle birlikte önemli bir tarihî sağlık bölgesi olan alanın, yarışmacılar tarafından çok boyutlu ve katmanlı olarak değerlendirilmesi ile hem kentin binlerce yıllık salgınlar tarihinin aktarılması hem de bugün sürmekte olan COVID-19 salgınında emek veren ve yaşamlarını kaybeden sağlık emekçilerinin anılması hedefiyle açılan yarışma sonuçlandı. Ön seçimli ulusal ve ortakçıl olarak açılan yarışmada 3 ödül ve 3 mansiyon verildi.

DANIŞMAN JÜRİ ÜYELERİ

Ekrem İmamoğlu (İBB Bşk.), Yasin Çağatay Seçkin (İBB Park, Bahçe ve Yeşil Alanlar Daire Bşk.), Önder Yüksel Eryiğit (İBB Sağlık Daire Bşk.), Pınar Saip (İstanbul Tabip Odası Bşk.), Nuran Yıldırım (Tıp Tarihçisi), Sunay Akın (Yazar), Ömer Yılmaz (İPA Yarışmalar Koordinatörü)

ASLİ JÜRİ ÜYELERİ

Jüri Başkanı

Meriç Hızal (Heykeltıraş)

Rahmi Aksungur (Heykeltıraş), Fatih Artvinli (Tıp Tarihçisi), Devrim Çimen (Mimar), Belemir Dalokay (Peyzaj Mimarı), Ebru Erbaş Gürler (Peyzaj Mimarı), Metin Kılıç (Mimar)

YEDEK JÜRİ ÜYELERİ

Ayça Yeşim Çağlayan (Peyzaj Mimarı), Oral Göktaş (Mimar), Tuğrul Selçuk (Heykeltıraş), Erhan Vural (Mimar)

RAPORTÖRLER

Başak Çelik (Mimar), Kübra Elif Durğun (Mimar), Şule Sarıkaya (Peyzaj Mimarı)

1. ÖDÜL

GÜRKAN OKTA mimar, BİRGE YILDIRIM OKTA mimar, BURAK ARİFOĞLU mimar

Yardımcılar: Mehmet Gören, Nasibe Nur Dündar, Mehmet Yalçın Demircan, Akın Ertürk, Begüm Yoldaş, Nijat Mahamaliyev, Cansu Erdem, Muhammed Aydem, Ziya Özen, Buse Şahin, Eren Kırıştıoğlu

PROJE RAPORUNDAN

Salgınlar ve Sağlık Emekçilerini Anma Bahçesi kamusal alanda anma etkinliğini gündelik hayatın bir parçasına dönüşmesine, anma mekânı ile kurulan bireysel ilişkiye, toplu etkinliklere, çağrışımlara bir platform sağlar. Gündelik hayatın içinde sürekli bir güzergah kurgulamanın yanı sıra, Elmadağ Parkı ile bütünleşerek parkta farklı kullanıcıları (çocuklar, öğrenciler, yetişkinler, kuşlar, böcekler vb.) buluşmasına ve birlikte yaşam pratikleri geliştirmesine olanak sağlar. “Anma vadisi” tek bir birimin tekrarı ile vadi, amfi ve duvara dönüşen akışkan bir sirkülasyon kurgusundan oluşur. Her bir blok salgınlarda yitirilen insanları temsil eder. Sağlık emekçileri için ayrılan bloklar da onların isimleri yer alır, şeffaf olan bu bloklar güneş enerjili solar sistemle hava kararırken aydınlanır. Böylece tasarımda seçilen malzemeler ile gündüz güneş ışınları ile parlayarak, gece ise ışık vererek salgınların isimsiz kahramanları kamusal alanda görünür olması hedeflenir. Anma güzergâhı salgın grafiklerinin dalga hareketinden esinlenerek oluşturulmuştur. Salgın grafiklerinin dalgalarında olduğu gibi, anma duvarı derinleştikçe anılan sağlık emekçilerinin isimler de artmaktadır. Bu tasarımda formel bir kurgudan öte anma mekânının parkta yatay örgütlenmesini destekler. Oluşturulan yapay topografya ile doğa içinde kullanıcıyı algısal bir deneyime sürükler. Anma vadisinin bir diğer amacı ise sağlık emekçilerini anarken iklim değişikliğine paralel salgınlar ile yitirdiklerimizi, yaşadığımız tuhaf zamanları, birlikte yaşadığımız diğer canlıları gözeten mekânsal bir sözleşmenin gerekliliğini gelecek nesillere aktarabilmektir.

JÜRİ RAPORUNDAN

“İyilik” başlıklı proje yarışmanın amacına uygun biçimde sağlığı; bedensel, ruhsal ve ekolojik açıdan bütünsel biçimde ele almıştır. Projenin kentle ilişkisi, süreklilik ve çevresiyle bütünleşen tasarım yaklaşımı ve arka planda barındırdığı senaryo ve mekânsal kurgusuyla “Anma Mekânı” bağlamı güçlü bir şekilde ele alınmıştır. Doğayla birlikte var olma kavramı, mevcut kentsel peyzaj yapısının büyük oranda korunması olumlu değerlendirilmiştir. Gündelik hayata anma eylemlerini eklemleyerek, yalın, duygulu ve izleyiciye mekânın anlamının aktarılmasına olanak sağlayan proje yaklaşımı, jüri tarafından olumlu bulunmuştur.

Karşı anıt fikriyle, yarışma alanına sembolik bir obje koymayan aksine alanın içerisinde geliştirilen tasarım aracılığıyla topografik anıtsallığı izleyiciye deneyimleten yaklaşım olumlu bulunmuştur. Ayrıca alanın gece deneyiminin de düşünülmüş olması olumlu bulunmuştur. Topografyada önerilen kot farklılıklarının mekânsal oluşuma olanak vermesi, görsel peyzaj açısından da üçüncü boyutta tasarıma hareketlilik kazandırması ve özellikle mikro-iklim, habitat oluşturma gibi ekosistem hizmetlerinin tasarım önerilerinde öne çıkartılması olumlu bulunmuştur.

2. ÖDÜL

ALPER DERİNBOĞAZ mimar, ENİSE BURCU DERİNBOĞAZ peyzaj mimarı

Yardımcılar: Asena Sonbay, Eylül İçgören, Hümeyra Çam, Nida Dilara Karışık, Oğuz Kağan Erge, Pınar Kömürcü, Yağmur Şafak

3. ÖDÜL

MÜNİRE SAĞAT peyzaj mimarı, SEDEN CİNASAL AVCI mimar, BARIŞ EKMEKÇİ peyzaj mimarı, RAMAZAN AVCI mimar, İREM MALGAŞ mimar, ÖZGE SÜVARİ mimar, HALİL BAHA AKYAR mimar, AYŞE NİHAL DAĞOĞLU mimar

Yardımcılar: Hüseyin Melih Baktır, Özlem Satı Kurtcu, Taner Keskin, Merve Şen Cüzdancı, Cansu Tüzmen, Çiçek Su Yavuz, Emine Aybüke Çırpan, Yağmur Karabacak, M. Baybars Konyalıgil, Mehmet Akif Aydos, Oya Yaren Karaca, Gökçe Yıldız, Meltem Aykan, İrem Güvenç, Fatma Beyza Gör, Ayşe Ceren Yeşilbaş, Safa Başaran, Mehmet Savaş, Halil Özbak

1. MANSİYON

BURAK PEKOĞLU mimar, MERT EGE KÖSE heykeltıraş, PETEK KIZILELMA grafik tasarımcısı

Yardımcılar: Damla Soyseven, Deniz Egemen Acar, Kerem Karacaoğlu, Bilgenur Balkız, İbrahim Oktar, Mavi Deniz Koçak, Elif Güçlü, Göksu Kaya, Şebnem Güngördü, Şeyma Yavaş, Zeynep Özdemir, Ekin Balas

2. MANSİYON

EVREN BAŞBUĞ mimar, OĞUZ BODUR mimar, NİLAY ALTINAY iç mimar, CANSU ÇELİKYÜREK mimar

Yardımcılar: Görkem Çekirge, Furkan Çetin, Leman Özgür

3. MANSİYON

HAKAN TÜZÜN ŞENGÜN mimar, SEDA KURT ŞENGÜN peyzaj mimarı

Yardımcı: Tarık Keskin, Ahmet Ruşen Uçar

Bu icerik 1209 defa görüntülenmiştir.